Vērtīgie graudaugi un to nozīme ikdienas uzturā

With
Komentāri ir izslēgtiVērtīgie graudaugi un to nozīme ikdienas uzturā

Vērtīgie graudaugi

To, ka graudaugi un to produkti ir vērtīgi, apliecina tas, ka uztura piramīdas pašā pamatā ir maize, graudaugu produkti un brokastis, kam katra cilvēka ikdienas uzturā jāveido 40% no visa uzņemtā pārtikas veida. Lai arī daudziem cilvēkiem šie produkti ir neatņemama maltītes sastāvdaļa, tomēr modernais un straujais dzīves ritms ievieš savas korekcijas – cilvēki arvien mazāk laika velta pilnvērtīgu maltīšu pagatavošanai, tā vietā izvēlas paķert jau gatavos nopērkamos ēdienus, kas ne vienmēr ir ar uzturvielām bagāti.

Graudaugu produkti ir ļoti dažādi – maize, dažādas putras, muslis, makaroni, rīsi un kartupeļi. No šiem produktiem ir iespējams pagatavot ļoti daudz un dažādas maltītes. No šiem produktiem mūsu ķermenis saņem ogļhidrātus, olbaltumvielas un virkni B grupas vitamīnus. Noteikti vērā ņemams ir fakts, ka Āzijas valstīs, kurās ievērojami vairāk nekā pie mums uzturā tiek lietoti rīsi un citi graudaugu produkti, saslimšanas gadījumi ar vēzi ir daudz retāk sastopami. Dažādi pētījumi liecina, ka Latvijā pēdējo gadu laikā samazinās graudaugu produktu lietošana cilvēku uzturā. Ņemot vērā to, ka Latvijā tiek audzēta labība lielos apmēros, diemžēl liela daļa izaudzētās produkcijas tiek eksportēta nevis patērēta mūsu pašu vajadzībām, ko varētu izskaidrot ar pārāk mazām zināšanām par graudaugu vērtīgo ietekmi uz cilvēku veselību.

Nemeklējiet veselīgos graudaugus musli batoniņos

Noteikti nevajadzētu mānīt sevi un aizrauties ar musli batoniņiem, domājot, ka tiek notiesāts kas patiešām veselīgs. Protams, tā sastāvā ir graudaugi, tomēr daudz lielāks daudzums tur ir cukurs un citas pievienotās vielas. No graudaugiem cilvēki uzņem ļoti daudz enerģijas, tāpēc noteikti brokastīs vajag ieviest putras, kas sniegs spēku labam dienas sākumam. Ņemot vērā to, ka veikalos ir pieejamas ļoti daudz putras, kas arī ir ekonomiski izdevīgas, katrs var atrast savām garšas kārpiņām piemērotāko putru. Protams, ar viena veida putru nevajadzētu aizrauties, vislabāk tās ik pa laikam mainīt, lai tās gan neapniktu, gan būtu arī daudzveidība ēdienkartē. Putras var papildināt ar medu, ievārījumu, svaigiem augļiem vai ogām, sviesta pikucīti vai riekstiem – kas nu kuram labāk iet pie sirds. Vislabāk izvēlēties pilngraudu produktus, kuros būs saglabātas visas grauda vērtīgās īpašības.

Visvērtīgākās ir grauda bioloģiski aktīvās vielasminerālvielas un vitamīni, kas ir ļoti nozīmīgi cilvēka veselības uzlabošanā. B grupas vitamīniem ir ļoti liela nozīme vielmaiņas procesā, jo tie veicina enerģijas atbrīvošanu, kā arī stabilizē nervu sistēmas darbību. Ņemot vērā to, ka grauda atsevišķās daļās vitamīnu un minerālvielu daudzums ir atšķirīgs, vislabāk uzturā ir lietot pilngraudu produktus, kuru pagatavošanā ir izmantoti veseli graudi. Ar graudaugu palīdzību cilvēki uzņem E vitamīnu, kas aizsargā cilvēku šūnas no brīvo radikāļu ietekmes, kā arī kontrolē selēna daudzumu organismā. Dietologi kā visaugstvērtīgākos produktus uzturā iesaka lietot auzas, rudzus un speltas kviešus, jo to sastāvā esošās bioloģiski aktīvās vielas palīdz profilaktiski cīnīties ar vēzi un vīrusu izraisītām infekcijām, kā arī palīdz novērst sirds un asinsvadu slimību riskus, samazina holesterīna līmeni asinīs un koriģējoši iedarbojas uz cilvēka svaru.

Produkti, kas ir pagatavoti no pilngraudiem, ir jāizlieto pāris mēnešu laikā, jo sastāvā esošās bioloģiski aktīvās vielas pēc noteikta laika padara miltu vidi skābu un rada apstākļus, kā rezultātā produkti bojājas no baktērijām un mikroskopiskajām sēnēm. Visbiežāk veikalu plauktos ir sastopami tādi graudaugu produkti, kas tiek ražoti no tām grauda daļām, kas pēc iespējas mazāk ir pakļauti oksidēšanās procesam. Visbiežāk sastopamie graudaugu produkti – putraimi, grūbas, “baltie” milti – tiek ražoti, atdalot grauda apvalku un dīgli no paša grauda, kas nozīmē to, ka šajos produktos būs ievērojami mazāks vitamīnu un minerālvielu daudzums nekā pilngraudu produktos. Lai arī cenas ziņā dārgāk, tomēr daudz veselīgāk būs izvēlēties rudzu maizi, rupja maluma graudu izstrādājumus – miltus, makaronus, putraimus un pārslas, jo šo produktu sastāvā būs ievērojami lielāks bioloģiski aktīvo vielu dauzums nekā “balto” miltu izstrādājumos.

Sekojiet uzturvērtībai

Lai gan cepumi, smalkmaizītes, pulētie rīsi, manna un kviešu milti ir graudaugu produkti, tomēr uzturvērtības ziņā tie ir ļoti nabadzīgi, jo pārstrādes procesā tie zaudē ļoti daudz vērtīgo sastāvdaļu, jo tie tiek rafinēti un attīrīti. Pārstrādes procesa mērķis ir padarīt šos produktus ar maksimāli ilgāku realizācijas termiņu, to garša ir uzlabota, tomēr tie ir zaudējuši vērtīgās graudaugu īpašības – to sastāvā ir ļoti zems balastvielu, vitamīnu, šķiedrvielu, minerālvielu un olbaltumvielu daudzums. Jau no seniem laikiem cilvēku uzturā lielu nozīmi ieņem maize, kas veikalu plauktos ir pieejama ļoti lielā dažādībā un cenu kategorijā, ko nosaka tās sastāvā esošo vērtīgo vielu daudzums. Visvērtīgākā uzturvielu ziņā būs rupja maluma miltu maize, kā arī tā, kuras pagatavošanā papildus tiek pievienotas dažādas sēkliņas, graudi un klijas. Daļa cilvēku baidās savā uzturā lietot maizi, uzskatot, ka tas ir barojošs pārtikas produkts. Ja maize ir izgatavota no “baltajiem” miltiem, kā arī tiek ēsta kopā ar paprāvu sviesta vai margarīna slāni, kuru sastāvā ir krietns kaloriju daudzums, tad par lielu svaru nav jābrīnās, tomēr pilngraudu maize satur ne tikai vērtīgās vielas, bet ir arī ar zemu tauku saturu.

Viens no vērtīgākajiem un viegli pagatavojamiem produktiem ir auzu pārslas, no kā var pagatavot vērtīgu brokastu putru, kā arī dažādus našķus – cepumus un saldos ēdienus. Vislabāk ir iegādāties pilngraudu, piecu vai septiņu graudu auzu pārslu putras, jo to sastāvā būs lielāks vitamīnu un minerālvielu sastāvs, turpretim ātri vārāmās auzu pārslas nebūs tik vērtīgas. Noteikti kviešu, rudzu, griķu un rīsu putras ir vērts gatavot, tādejādi dažādojot savu ēdienkarti un uzņemot daudzveidīgāku uzturu. Muslis ir vērtīgs ar to, ka tas tiek pagatavots, izmantojot veselus graudus, kā rezultātā netiek zaudētas grauda vērtīgās īpašības. Makaroni ir ļoti populārs ēdiens, tomēr vislabāk ir izvēlēties pilngraudu makaronus, jo to sastāvā esošās klijas un dīgļi sniedz organismam vērtīgās uzturvielas, kas sniedz organismam spēku un sāta sajūtu.

Related Posts